“Klankwerk is van alle leeftijden. Je vergroot het lichaamsbewustzijn, ervaart meer ontspanning, stimuleert de ontwikkeling en vergroot het levensplezier naast nog tal van andere positieve invloeden!

De positieve effecten van pedagogisch klankwerk.

Met klank kan je het lichaamsbewustzijn vergroten, evenals de concentratie en de creativiteit. Je komt in contact met jouw innerlijke wereld en gaat deze ontdekken. Daarbij vergroot je positieve emoties als vreugde, blijdschap en reduceer je je stressniveaus c.q. stresshormonen.
Spelenderwijs is er veel mogelijk! Denk ook aan het stimuleren van leiderschapskwaliteiten, of het leren vertrouwen van klasgenoten of teamleden.
Sociale omgang en ontspanning spelen met pedagogisch klankwerk een rol.
Er zit geen specifieke leeftijdscategorie aan deze sessies verbonden.

Het ontdekken van klanken.

Binnen het ontdekken van klanken bestaan er tal van mogelijkheden.
De praktijk beschikt over vele instrumenten en attributen die ingezet kunnen worden. Daarnaast hoeft er niet alleen met instrumenten te worden gewerkt. Maar er is ook de mogelijkheid om het eigen stemgeluid als klankinstrument in te zetten. Dit levert zelfvertrouwen en vrijheid op en kan van grote waarde zijn binnen klassen en binnen het werkveld.

Door de vele mogelijkheden is er een divers aanbod aan klankspelen en interventies beschikbaar. Zowel voor het individu als voor uiteenlopende doelgroepen.
Neem contact op voor de mogelijkheden!
Enkele voorbeeld vormen van pedagogisch klankwerk binnen de praktijk zijn:

klankreizen

klankmeditaties/ klankvisualisaties

ligconcerten

speltechnieken

“Kinderen nemen niet (alleen) dat wat wij zeggen, maar het gedrag wat wij laten zien van ons over.

De verbonden doelen.

Wanneer we denken aan klankspelen voor kinderen dan zijn daar een aantal doelen aan verbonden.
Uiteraard het plezier in het ontdekken en het luisteren, maar ook het leren concentreren, het verwoorden van gevoelens en gedachten en het delen van de ervaringen.

Pedagogisch klankwerk heeft vele positieve effecten en bijkomstigheden. Hier volgen de secundaire klankeigenschappen en de secundaire pedagogische doelen:

ontspanning

geborgenheid

contact met je innerlijke wereld

stimuleren van leiderschapskwaliteiten

zorgvuldigheid, door het gepast aanbieden van klanken

verwondering en de fantasie prikkelen

het oervertrouwen stimuleren

bewustmaking van de schoonheid van hetgeen wat er klinkt

emoties leren herkennen en leren verwoorden

het verfijnen van de motoriek, bij het uitvoeren van handelingen

vergroten van de creativiteit

vergroten van positieve emoties als vreugde, blijdschap

spelen

plezier

veiligheidsgevoel

het zelfvertrouwen wordt vergroot door het gebruik van positieve verbale bekrachtigingen en eenvoudig haalbare opdrachten

reduceren van het stressniveau c.q. de stresshormonen

het leren vertrouwen van klasgenoten (of teamleden)

sociale omgangsaspecten

prikkelen van de nieuwsgierigheid

stimulatie van de sensopathische ontwikkeling (het voelen van trillingen)

geduld, kinderen moeten namelijk ook leren wachten op hun beurt.

respectvolle omgang met de instrumenten, de attributen en met elkaar

De primaire doelen van pedagogisch klankwerk zijn onder te verdelen in enkele ‘hoofddoelen’:

(leren) luisteren;
Klanken nodigen personen (jong en oud) uit tot het luisteren. Daardoor neemt de bewustwording van de geluiden in de wereld toe en wordt het psychologische luisteren gestimuleerd. Zo is er aandacht voor gevoelens, emoties en de ervaringen.

hart, hoofd en ziel verbinden;
Het mooie aan klanken is dat klanken op alle lagen reizen. Dat wil zeggen; je hoort ze niet alleen je kunt ze ook voelen en waarnemen. Hierdoor zorgen ze voor een algehele verbinding van jou zijn.

aandacht laten reizen;
Wanneer er geluiden en klanken hoorbaar zijn, gaat onze aandacht met deze tonen mee. Door het juist stimuleren kom je gemakkelijker terug bij jezelf.

vergroten van het lichaamsbewustzijn (het eigen lichaam ervaren)

zelfhelend vermogen activeren;
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar die aantonen dat klankschalen een positief effect hebben op de gezonde cellen in ons lichaam. Zo wordt de gezonde celdeling gestimuleerd, worden afvalstoffen beter afgevoerd en wordt de harmonische staat van ons lichaam bevorderd. In de praktijk is een boek aanwezig waarin de harmonische werking van de klanken middels prachtige afbeeldingen wordt weergegeven. Ben je nieuwsgierig? Vraag hier gerust naar.

concentratie vergroten;
Niet alleen met het luisteren, maar ook met het uitvoeren van de juiste handelingen op de juiste momenten wordt het concentratievermogen verbeterd.

(leren) luisteren;
Klanken nodigen personen (jong en oud) uit tot het luisteren. Daardoor neemt de bewustwording van de geluiden in de wereld toe en wordt het psychologische luisteren gestimuleerd. Zo is er aandacht voor gevoelens, emoties en de ervaringen.

hart, hoofd en ziel verbinden;
Het mooie aan klanken is dat klanken op alle lagen reizen. Dat wil zeggen; je hoort ze niet alleen je kunt ze ook voelen en waarnemen. Hierdoor zorgen ze voor een algehele verbinding van jou zijn.

aandacht laten reizen;
Wanneer er geluiden en klanken hoorbaar zijn, gaat onze aandacht met deze tonen mee. Door het juist stimuleren kom je gemakkelijker terug bij jezelf.

vergroten van het lichaamsbewustzijn (het eigen lichaam ervaren)

zelfhelend vermogen activeren;
Er zijn wetenschappelijke onderzoeken beschikbaar die aantonen dat klankschalen een positief effect hebben op de gezonde cellen in ons lichaam. Zo wordt de gezonde celdeling gestimuleerd, worden afvalstoffen beter afgevoerd en wordt de harmonische staat van ons lichaam bevorderd. In de praktijk is een boek aanwezig waarin de harmonische werking van de klanken middels prachtige afbeeldingen wordt weergegeven. Ben je nieuwsgierig? Vraag hier gerust naar.

concentratie vergroten;
Niet alleen met het luisteren, maar ook met het uitvoeren van de juiste handelingen op de juiste momenten wordt het concentratievermogen verbeterd.

Spelenderwijs gaan wij één op één of in een kleine groepjes kennismaken met de klankschalen en de geluiden.

Jij wordt professioneel begeleid.
Gevolgde cursussen en korte beroepsopleidingen.

Als behandelaar heb ik verschijnende opleidingen en cursussen gevolgd. Daar kun je hier alles over vinden.
Alles in het kader om jou als cliënt de beste ervaring te geven.
Tijdens een sessie kunnen technieken worden toegepast of worden gecombineerd welke geleerd zijn in de onderstaande opleidingen:

pedagogisch klankwerk – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle

systemisch pedagogiek – Bert Hellinger Instituut, Groningen

opvoedcoach (verdiepingsopleiding kindercoach) – Centrum Tea Adema, Burgum

basisopleiding kindercoach en opvoedcoach – Centrum Tea Adema, Burgum

integraal klankwerk jaaropleiding – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle

the sound experience, verdiepingsjaar integraal klankwerk – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle

basisopleiding Peter Hess® Klankmassage (ook wel bekend als de ‘Sound Massage Practitioner’) – Klankpraktijk Sylvia Zijlstra, Sneek

professionalisering van klankwerken Peter Hess® – Klankpraktijk Sylvia Zijlstra, Sneek

fantasiereizen met klank Peter Hess® – Klankpraktijk Sylvia Zijlstra, Sneek

bewustwording – Inner Stillness, locatie Enschede

NLP Practitioner Spreker en Coach, fysieke opleiding – Sluis NLP Instituut, Rotterdam

Voor wie is pedagogisch klankwerk geschikt?

Bij pedagogisch wordt al snel gedacht aan kinderen en natuurlijk biedt Āyus Hartelicht een prachtig scala aan mogelijkheden aan voor deze doelgroep.
Maar pedagogisch klankwerk kan tevens voor ouders en/of verzorgers zinvol zijn (evenals Integraal klankwerk).

Voor wie is pedagogisch klankwerk geschikt?

Bij pedagogisch wordt al snel gedacht aan kinderen en natuurlijk biedt Āyus Hartelicht een prachtig scala aan mogelijkheden aan voor deze doelgroep.
Maar pedagogisch klankwerk kan tevens voor ouders en/of verzorgers zinvol zijn (evenals Integraal klankwerk).
Of voor kinderen met (ernstig) meervoudige beperkingen. Zij reageren veelal erg goed op het werken met klanken en klankschalen. Het biedt ze ontspanning en plezier.
Ook mensen die dementerende zijn hebben veelal baat bij klank. De klanken schenken mensen met dementie ontspanning en het gevoel van geborgenheid, veiligheid. Bij het werken met deze doelgroep wordt er voornamelijk gewerkt met de klankvormen waarbij hoofdzakelijk non-verbaal wordt gewerkt.
Pedagogisch klankwerk is geschikt voor 0 tot 100+ jarigen. Er zit geen lijftijdsgrens aan.

Of voor kinderen met (ernstig) meervoudige beperkingen. Zij reageren veelal erg goed op het werken met klanken en klankschalen. Het biedt ze ontspanning en plezier.
Ook mensen die dementerende zijn hebben veelal baat bij klank. De klanken schenken mensen met dementie ontspanning en het gevoel van geborgenheid, veiligheid. Bij het werken met deze doelgroep wordt er voornamelijk gewerkt met de klankvormen waarbij hoofdzakelijk non-verbaal wordt gewerkt.
Pedagogisch klankwerk is geschikt voor 0 tot 100+ jarigen. Er zit geen lijftijdsgrens aan.

Als eigenaresse van Āyus Hartelicht beschik ik over afgeronde korte beroepsopleidingen voor het geven van deze vorm van klankwerken. De opleidingen zijn door het CRKBO erkend.
Daarnaast heb ik ook een Pedagogisch klankwerk specialisatiemodule gevolgd. Ik beschik dus over alle professionele handvaten om jouw kind een leuke ervaring te geven en goed te kunnen begeleiden!

 

Pedagogisch klankwerk, ontwikkelen van meer lichaamsbewustzijn en ontspanning
Meer lichaamsbewustzijn ontwikkelen met klank, pedagogiek

© Āyus Hartelicht | 2021-2022-2023-2024 |
Gemma van den Berg

© Āyus Hartelicht 2021-2022-2023-2024 |
Gemma van den Berg

error: Content is protected !!