“Een verbazingwekkend effectieve manier van coaching waarmee in een korte tijd veel resultaat behaald kan worden. Zelfs bij kinderen en jongeren die geen grote praters zijn.”
Bij integraal klankwerk word jij als kind en/of jongere door middel van klanken begeleidt naar een betere kwaliteit van leven.
Daarnaast gebruik en verweef ik een aantal pedagogische technieken die mij een beter inzicht geven in jouw binnenwereld. Zo kan ik jou goed helpen daar waar jij het nodig hebt.
Ben je ouder dan 16 jaar? Lees dan hier over integrale coaching met klank voor 16 plus.
Ik werk op een holistische wijze.
Laat los wat niet meer nodig is.
Er wordt gewerkt op vijf lagen van het holisme:
fysiek
emotioneel
mentaal
energetisch
spiritueel
Doordat alle lagen worden aangeraakt reist je aandacht gemakkelijk mee op de klanken, waardoor je makkelijker in contact komt met jezelf en makkelijker kunt voelen hoe het met jou gesteld is.
Je komt in een zogeheten alfastaat terecht. Een alfastaat betekend dat jij je rustig gaat voelen. In deze staat lijkt alles te kloppen. Doordat jij je rustiger voelt, krijg je ook het gevoel dat je rustiger wordt in je hoofd. Daardoor wordt het voor ons samen gemakkelijker om in gesprek te gaan. Ook kan het zo zijn dat jij je iets beter weet te uiten. Dat je iets gemakkelijker uit je woorden weet te komen. Uiteraard help ik jou daarbij.
Ben je nieuwsgierig naar meer informatie over de alfastaat? De alfastaat werkt op een niveau van 7-14Hz. Dat betekent eigenlijk de snelheid van trillingen, de snelheid van bewegingen. De bewegingen die de klankschalen maken.
Deze trillingen geven jou als het ware een soort lichte maar diepgaande massage. Ze komen heel diep in jouw lichaam, maar ook daarbuiten. Bijzonder he?
Waar helpen de trillingen je mee?
het doorbreken van blokkades. Om dit uit te leggen gebruik ik een voorbeeld: Stel je loopt over een straat. Het heeft die dag ervoor heel hard gewaaid. Door de wind is er een boom omgevallen en deze is over de straat komen te liggen. Hij is te groot om er overheen te stappen. De boom moet worden opgeruimd om weer gebruik van de straat te kunnen maken. Stel nou dat die hele hard wind bijvoorbeeld iets vervelends was in jouw leven. Een ruzie, een naar moment, iets waar je bang voor bent, of je boosheid. En dat ‘iets’ is de boom. Die boom zorgt ervoor dat er ergens in jouw lichaam iets niet helemaal makkelijk kan stromen. Eén van de wegen in jouw lichaam is door de boom dicht. Samen met de schalen help ik jou die weg weer vrij te maken.
beelden ontvangen. Dit betekent dat het kan zijn dat je in je gedachten bijvoorbeeld iets gaat zien. Als een filmpje of een foto.
kleuren zien
ontspannen, rustig voelen.
Een betere kwaliteit van leven.
Bij integraal klankwerk word jij als kind en/of jongere door middel van klanken begeleidt naar een betere kwaliteit van leven.
Daarnaast gebruik en verweef ik een aantal pedagogische technieken die mij een beter inzicht geven in jouw binnenwereld. Zo kan ik jou goed helpen daar waar jij het nodig hebt.
Ben je ouder dan 16 jaar? Lees dan hier over integrale coaching met klank voor 16 plus.
Ik werk op een holistische wijze.
Laat los wat niet meer nodig is.
Er wordt gewerkt op vijf lagen van het holisme:
fysiek
emotioneel
mentaal
energetisch
spiritueel
Doordat alle lagen worden aangeraakt reist je aandacht gemakkelijk mee op de klanken, waardoor je makkelijker in contact komt met jezelf en makkelijker kunt voelen hoe het met jou gesteld is.
Je komt in een zogeheten alfastaat terecht. Een alfastaat betekend dat jij je rustig gaat voelen. In deze staat lijkt alles te kloppen. Doordat jij je rustiger voelt, krijg je ook het gevoel dat je rustiger wordt in je hoofd. Daardoor wordt het voor ons samen gemakkelijker om in gesprek te gaan. Ook kan het zo zijn dat jij je iets beter weet te uiten. Dat je iets gemakkelijker uit je woorden weet te komen. Uiteraard help ik jou daarbij.
Ben je nieuwsgierig naar meer informatie over de alfastaat? De alfastaat werkt op een niveau van 7-14Hz. Dat betekent eigenlijk de snelheid van trillingen, de snelheid van bewegingen. De bewegingen die de klankschalen maken.
Deze trillingen geven jou als het ware een soort lichte maar diepgaande massage. Ze komen heel diep in jouw lichaam, maar ook daarbuiten. Bijzonder he?
De trillingen van de klankschalen en de instrumenten helpen je onder anderen met:
het doorbreken van blokkades. Om dit uit te leggen gebruik ik een voorbeeld: Stel je loopt over een straat. Het heeft die dag ervoor heel hard gewaaid. Door de wind is er een boom omgevallen en deze is over de straat komen te liggen. Hij is te groot om er overheen te stappen. De boom moet worden opgeruimd om weer gebruik van de straat te kunnen maken. Stel nou dat die hele hard wind bijvoorbeeld iets vervelends was in jouw leven. Een ruzie, een naar moment, iets waar je bang voor bent, of je boosheid. En dat ‘iets’ is de boom. Die boom zorgt ervoor dat er ergens in jouw lichaam iets niet helemaal makkelijk kan stromen. Eén van de wegen in jouw lichaam is door de boom dicht. Samen met de schalen help ik jou die weg weer vrij te maken.
beelden ontvangen. Dit betekent dat het kan zijn dat je in je gedachten bijvoorbeeld iets gaat zien. Als een filmpje of een foto.
kleuren zien
ontspannen, rustig voelen.
Jij wordt professioneel begeleid in mijn praktijk in Enschede.
Gevolgde cursussen en korte beroepsopleidingen.
Als behandelaar heb ik verschijnende opleidingen en cursussen gevolgd. Daar kun je hier alles over vinden.
Alles in het kader om jou als cliënt de beste ervaring te geven.
De onderstaande korte beroepsopleidingen en cursussen kunnen met elkaar worden gecombineerd tijdens de Integrale Coaching in mijn praktijk.
integraal klankwerk jaaropleiding – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle
the sound experience, verdiepingsjaar integraal klankwerk – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle
pedagogisch klankwerk – Academie voor Klank & Pedagogiek, Zwolle
genezingsprocessen ondersteunen met klank Peter Hess® – Klankpraktijk Sylvia Zijlstra, Sneek
professionalisering van klankwerken Peter Hess® – Klankpraktijk Sylvia Zijlstra, Sneek
opvoedcoach (verdiepingsopleiding kindercoach) – Centrum Tea Adema, Burgum
basisopleiding kindercoach en opvoedcoach – Centrum Tea Adema, Burgum
basisopleiding systemisch kindercoach – Ynnergy Academy, Den Bosch
NLP Practitioner Spreker en Coach, fysieke opleiding – Sluis NLP Instituut, Rotterdam
bewustwording – Inner Stillness, locatie Enschede
healing – Inner Stillness, locatie Enschede
healing 1 – ZoMa Opleidingen, locatie Westervoort
healing 2 (healing op afstand) – ZoMa Opleidingen, locatie Westervoort
Een 8-jarige cliënt gaf aan dat het voelde
“Alsof het water in je lichaam gaat dansen”.
Hij vond het in een woord
“Super”.
Hoe coaching met klank Enschede in zijn werk gaat.
Coaching met klank wordt aangeboden in een pakket welke drie sessies bevat. Tussen twee sessies zitten minimaal zeven en maximaal tien kalenderdagen. De drie data worden vanwege dit planningsschema in 1x geboekt.
Tijdens jouw sessies starten we samen met een rustig gesprekje. We gaan daarin onderzoeken waar ik jou het beste bij kan helpen. Waar jouw behoefte ligt. Wat jouw wensen zijn. Wat er uit dit gesprek zal komen zal de basis gaan worden voor alle drie de sessies.
Ik ga je er volledig doorheen begeleiden met klankwerk.
Je hoeft jezelf thuis dus niet voor te bereiden op wat er gaat komen. Je hoeft je dus niet druk te maken over wat je wilt gaan zeggen. We komen er samen wel uit!
Na het vaststellen van jouw wensen worden we eventjes stil. Jij kunt dan lekker gaan liggen op een zachte tafel en gaan voelen wat er gebeurt maar ik doe het werk. Prettig he? En tussendoor gaan we ook nog eventjes creatief doen! Op deze wijze gaan wij samen rustig door de sessies heen.
Comfort en ontspanning.
Tijdens de sessie lig je op een professionele elektrische behandeltafel welke geschikt is voor klankschaalsessies. Hij is namelijk extra groot.
Heb je het koud of krijg je het koud? Dan krijg je een fijn dekentje over je heen; ik heb zowel dunne als dikke dekens.
Ook zijn er verschillende kussentjes aanwezig; alles zodat het voor jou prettig is.
Laat je lekker meevoeren door de trillingen van de klankschalen die ik bespeel en door het mooie geluid.
Zijn we klaar? Dan krijg je een glaasje water. Het is belangrijk dat je ook na de sessie genoeg water gaat drinken. Dit heeft te maken met het afvoeren van afvalstoffen van jouw lichaam (het afvoeren van de eerder besproken blokkades).
Doe je lekker zittende, comfortabele kleding aan en neem een paar schone sokken mee naar de praktijk die je hier pas aan trekt?
Āyus Hartelicht beschikt over een afgeronde korte beroepsopleiding voor het geven van deze vorm van klankwerken. De opleiding is door het CRKBO erkend.
Kindercoach, opvoedcoach en systemische kindercoaching; een eventueel vervolgtraject.
Naast deze werkvorm beschik ik over een achtergrond in systemische kindercoaching en in kinder- en opvoedcoaching. De kennis die ik meedraag uit dat vakgebied kan (waar nodig) een steun bieden binnen het integrale klankwerk.
Voorheen bood ik deze vormen van coaching ook separaat aan. Inmiddels heb ik mijn expertise gebied meer verschoven naar het werken met klanken.
Ik ben echter goed onderlegd dus wens je een vervolg op de Integrale klank-coaching? Dan zal kindercoaching zonder klankschalen ook een belangrijke rol gaan spelen en zal het tevens een krachtige tool zijn om de puntjes op de i te zetten.
Verderop op deze pagina zul je meer kunnen lezen over een eventueel vervolgtraject.
Ik beschik over een afgeronde korte beroepsopleiding voor het geven van deze vorm van klankwerken. De opleiding is door het CRKBO erkend.
Hieronder vind je een tekening die coaching met klank visueel (dat betekent als een plaatje) weergeeft.
Mocht je na het lezen van de informatie toch nog vragen hebben over deze coaching vorm? Neem dan gerust contact met mij op.
Vervolg sessie inplannen?
Lees verder.
“Het kunnen je vleugels worden, of het kan je anker blijven.”
Integrale klank-coaching is bijzonder en behoorlijk uniek in Nederland. Wens jij een uitgebreider pakket dan de drie sessies?
Dat kan.
Er wordt dan een vervolg aan gegeven waarbij Systemische Kindercoaching en/ of Kinder- en Opvoedcoaching ook een rol zal spelen.
Voor wie is dit geschikt?
Met de kennis die ik als Systemisch Kindercoach meedraag kan ik hulpverleners, leerkrachten en ouders helpen om diepere inzichten te krijgen in de achterliggende drijfveren van kinderen (minderjarigen), als ondersteunende factor.
Daarbij gaan we de innerlijke wereld van het kind zichtbaar proberen te maken. Hierbij wordt er voornamelijk gekeken naar de kind- en gezinsgebonden vraagstukken (binnen bloedlijnen), met name het systemisch kindwerk.
Er kan ook worden gekeken naar klassikale probleemstellingen rondom kinderen. Er speelt vaak meer onder de oppervlakte dan waar wij ons als volwassenen van bewust zijn. Ook dát kan ter sprake komen.
Met technieken gaan we naar de kern van het probleem. De handvaten om het gevoel te hebben meer grip te krijgen op een situatie zijn vaak dichterbij dan wij denken.
Er kunnen grote veranderingen optreden wanneer er systemische wijzigingen worden gedaan.
Met de kennis die ik als Kinder- en Opvoedcoach meedraag kan ik middels een bewezen werkmodel en coaching-hulpmiddelen inzichten geven in de behoeftes en de (leer)doelen van zowel het kind als de ouders. Dit is soms nodig om vraagstellingen goed te kunnen beantwoorden of om gedragsproblematiek goed te kunnen begeleiden.
Indien wij aan de slag gaan met dit werkmodel, is het wenselijk dat beide ouders aanwezig zijn tijdens de sessie. Ook wanneer er sprake is geweest van een echtscheiding en jullie kind in twee huishoudens leeft.
Scholen, de kinderopvang, familieleden, gastouders; alles en iedereen rondom jullie gezin profiteert mee van de resultaten, mits jullie gaan werken met de verkregen inzichten. Maar het belangrijkste is: Je wil een goede ouder zijn voor je kind en jullie kind wordt hiermee gezien.
Het is belangrijk dat jouw/ jullie startvraag c.q. hulpvraag helder is én bij jou/ jullie zelf ligt. Wat ik hiermee bedoel? Ik kan bijvoorbeeld niet het gedrag van een klasgenootje richting jullie kind aanpassen. Wél kan ik kijken hoe jullie kind om kan gaan met het moeilijke gedrag van iemand in zijn of haar omgeving. Ik kijk dus naar jullie situatie en gedragingen en niet naar de externe factoren van bijvoorbeeld schoolsystemen.
“Je wil een goede ouder zijn voor je kind. Weet jij waar de behoeftes en de leerpunten van je kind liggen?”
Twee voorbeelden van situaties waarbij systemisch kindercoaching wellicht hulp kan bieden:
er is een gezin met een vader, moeder en twee kinderen. Wanneer er gegeten moet worden, dan is er aan de eettafel altijd ‘gedoe’. Wanneer je hier met een systemische kijk naar kijkt, kunnen er mogelijk oplossingen naar boven komen waardoor er meer rust aan tafel komt
je hebt een zoon of dochter, die erg rebels kan zijn terwijl jullie als ouders zijnde de handen vol hebben aan tig dingen. Daarom wordt hij/zij vaak bestempelt als een ‘vervelend kind’ omdat hij/zij in jullie ogen zo slecht luistert. Vaak ligt er onder die oppervlakte die zichtbaar is in het gedrag van het kind een hele wereld. Het kan erg interessant zijn om die wereld te bekijken zodat het kind zich meer gezien voelt en jullie als ouders het kind beter leren begrijpen
“Waar heb jij je verantwoordelijkheid te pakken en waar niet?”
Systemisch werken.
Wanneer kinderen op hun eigen plek komen te staan kunnen ze hun eigen leven gaan leven.
Het is daarbij belangrijk dat de ouders, leerkrachten en hulpverleners óók op hun eigen plek in het systeem gaan staan. De visie ligt dus niet alleen op of bij het kind.
Hoe jij als volwassene zijnde alles ervaart is van directe invloed op het kind. Het is de bedoeling dat je steeds meer je eigen plek in het systeem gaat zien. Sta jij als ouder of voogd zijnde op je plek, dan zie je ook de resultaten daarvan bij jouw kind(eren).
“Give up or give inn and give it your all.”
Wanneer we gaan werken met het zichtbaar maken van de innerlijke wereld van het kind, dan zal de sessie rondom het kind draaien.
In een andere sessie kan er dan worden gekeken naar de innerlijke wereld van de verantwoordelijke volwassene(n).
Bij systemisch werk is het van groot belang dat de minderjarige zich veilig en begrepen voelt. Een energie van een ouder in de ruimte kan er met systemisch werken voor zorgen dat kinderen hun innerlijke wereld niet naar waarheid naar buiten laten komen. Dit heeft te maken met de loyaliteit en het afhankelijkheidsbesef naar de ouder(s) en/of voogd(en).
Wanneer we gaan werken met het zichtbaar maken van de innerlijke wereld van het kind, dan zal de sessie rondom het kind draaien.
In een andere sessie kan er dan worden gekeken naar de innerlijke wereld van de verantwoordelijke volwassene(n).
Bij systemisch werk is het van groot belang dat de minderjarige zich veilig en begrepen voelt. Een energie van een ouder in de ruimte kan er met systemisch werken voor zorgen dat kinderen hun innerlijke wereld niet naar waarheid naar buiten laten komen. Dit heeft te maken met de loyaliteit en het afhankelijkheidsbesef naar de ouder(s) en/of voogd(en).
Je wilt niet dat een minderjarige uit wenselijkheid en uit het willen zorgen voor de ouder(s) en/of voogd(en) reageert. Immers kom je niet voor niks bij mij met een hulpvraag. Het is belangrijk dat ik het vertrouwen van de minderjarige niet schendt.
Om tot het beste resultaat te komen kán het zijn dat ik de ouder(s) en/of voogd(en) verzoek om gedurende de duur van de opstelling/het systemische werk de praktijk te verlaten.
Na het verkregen inzicht zal ik aan de minderjarige vragen of deze het verkregen inzicht wenst te delen met de ouder(s) en/of voogd(en). De keuze van de minderjarige zal hierbij worden gerespecteerd om het vertrouwen te behouden en op te bouwen.
Alles op zijn tijd.
Wanneer het zijn of haar tijd is, kan het maar zo zijn dat de minderjarige na een aantal sessies aangeeft de inzichten wel te willen delen.
Soms kan het echter ook prettig zijn dat de ouder(s) en/of voogd(en) juist ziet wat er plaatsvindt.
Het wordt de ouder(s) en/of voogd(en) verzocht om de keuze van de minderjarige zonder tegen argumenten te respecteren ongeacht wat de keuze is en of dit een blijvende keuze is of niet.
Kijken langs de zijlijn zoals bij een zwemles is er niet bij;
Bij een eventuele vervolg sessie krijg je de keuze om óf mee te doen óf elders de tijd door te brengen. Dit is afhankelijk van het verloop.
Indien er een of meerdere sessies zijn geweest met alleen de minderjarige, dan is het wenselijk dat er nadat het kern-inzicht is verkregen, een vervolgsessie zal worden gepland waarbij de ouder(s) en/of voogd(en) ook deelnemen in het veld van de oefeningen.
“Redden kan ik je niet. Inzichten geven wel. Veel heeft te maken met perspectief en het veranderen van perspectief. Dat is waar het hier om draait.”
Het tijdsvlak.
De tijd die er nodig is om tot een kern te komen is erg verschillend. Het gaat erom dat er iets helder is geworden, het gaat om de opbrengst. Tijd is daarbij geen graatmeter. Zo kan het zijn dat er oefeningen worden gedaan waar al binnen 5 minuten helderheid wordt verkregen en dat de oefening daarmee klaar is. Daar waar er bij anderen misschien meerdere kwartieren voor nodig zijn.
Het kan ook zijn dat de (systemische) situatie vrij complex is en dat het deel uit maakt van een veel groter geheel. In zo’n situatie duurt het vaak langer voordat de kern zichtbaar wordt.
Het kan zijn dat ik als coach een oefening na het verkrijgen van een bepaald inzicht stil leg en dat de oefening vervolgt kan worden in een vervolgsessie. Dit omdat te veel soms letterlijk te veel kan zijn.
Vaak zie je na een sessie dat het verkregen inzicht tijd nodig heeft om in te dalen, om een plek te vinden. Dat er na verloop van tijd puzzelstukjes op hun plek vallen waarna je soms ook al wijzigingen in het systeem kunt gaan waarnemen. Dit komt doordat er dan al een verschuiving plaatsvindt in het systeem of hoe jij hierin staat.
Goede vragen stellen.
Voor sessies waarbij het kind in het middelpunt staat heb ik mijn eigen werk methodiek om tot de kern te komen.
Wil jij als volwassene een vraag inbrengen, dan is het raadzaam het volgende onderdeel goed door te nemen:
Wil je wat vragen? Neem de tijd om na te denken over de vraagstelling die jij mee wilt nemen voor de sessie en formuleer je vraag zorgvuldig. Zorg dat je goede vragen stelt, alleen dan krijg je ook goede antwoorden.
“Stel geen gesloten vragen – wees specifiek – kijk vanuit je eigen standpunt.”
De basisopleiding die ik als eigenaar van Āyus Hartelicht heb gevolgd als systemisch kindercoach is SKJ geaccrediteerd met 17 PE punten bij het Kwaliteitsregister Jeugd.
De basisopleiding die ik als eigenaar van Āyus Hartelicht heb gevolgd als kinder-, puber- en jongerencoach is SKJ geaccrediteerd met 45 punten bij het Kwaliteitsregister Jeugd. Deze opleiding is tevens geaccrediteerd door het FCB als bijscholing voor pedagogisch medewerker kinderopvang 0-13 jaar. Deze opleiding is op hbo-niveau.
© Āyus Hartelicht | 2021-2022-2023-2024 |
Gemma van den Berg
© Āyus Hartelicht 2021-2022-2023-2024 |
Gemma van den Berg